De zoutmijn van Praid/Parajd

24 juli 2019 - Thema: | Herbert van Daalen

Vandaag onze eerste echte volledige dag in Roemenië. We raken aan elkaar gewend en leren elkaar goed kennen. Vanmorgen begonnen met een uitgebreide typisch Roemeens/Hongaarse maaltijd. En een presentatie over Transsylvanië, het gebied waar we zijn. Hier hebben wij een lang gesprek over gehad met Luckasz, er zijn zoveel verschillen tussen beide culturen. Wij in Nederland zijn gewend om te geven en niet te ontvangen, terwijl dat in de Roemeense cultuur andersom is. Om die reden willen ze ons het land te laten zien, en zo iets te geven. Vanmorgen zijn we in één van de bekendste zoutmijnen geweest, deze plek was ca. 50 jaar geleden de plaats waar mensen met astma etc. heen gingen voor hun gezondheid. Zij verbleven er dan zo’n 3 á 4 weken iedere dag 6 uur in de mijn. Nu is dat minder en meer toeristisch. Ook huurt de Nederlandse kaasondernemer Hoogland een laag in deze zoutmijn, om speciale kaas te laten rijpen. Hierna gingen we eten bij een typisch Roemeens tentje met het uitzicht op een hele gave waterval. De natuur hier is fantastisch! Vanmiddag zijn we de bergen in geweest bij de zoutmijn, het valt ons op dat er een pad is en verder niet, zoals in Nederland waarbij iedereen van de paadjes afwijkt.

Er word nog gewaarschuwd voor de mogelijkheid van een beer in dit gebied. Midden in dit gebied zit een modderbad, er werd ons geadviseerd hierin te gaan… Sommige van ons volgde dit advies op en gingen het water in.
Hierna gingen we verder de bergen in voor fantastische uitzichten op het dorpje waar we nu verblijven.

Vanavond hebben we met elkaar aan het water gepicknickt en nog iets muziek gemaakt. Wat we morgen gaan doen is voor nu nog een verrassing!

Het bericht De zoutmijn van Praid/Parajd verscheen eerst op Hoeliday.

Bron: www.hoeliday.nl

--- Ontdek meer over onze huidige campagne ---

Meer informatie over onze huidige campagne

28 februari 2024

Geloof delen verandert levens! Alleen God kan iemands leven veranderen én zet daar vaak Zijn kinderen voor in. Ons verlangen is om in Oost-Europa samen met de plaatselijke kerk het geloof te delen en te bouwen aan Gods Koninkrijk.... Lees meer

13 februari 2024

Welke acties doen we voor de ouderen van het Pentru Bunica sponsorprogramma? De ouderen ontvingen van de sponsors uit Nederland een mooi pakketje met warme kleding, een stukje zeep, tandpasta en nog wat andere cadeautjes. De pakketjes zijn uitgedeeld... Lees meer

26 januari 2024
Thema:

Stichting HOE zoekt een kantoorvrijwilliger die administratieve werkzaamheden op kantoor of thuis uitvoert voor een halve dag of twee dagdelen in de week. Voor meer informatie over deze functie, neem contact op per mail met bureaumanager Allard Selles aselles@stichtinghoe.nl of telefonisch... Lees meer