Kennis delen

19 maart 2020 - Thema: , | Aart Peters

Vanuit het thema ‘Gedeeld Geloof’ zoekt de Commissie Gemeenteopbouw van HOE, samen met broeders en zusters in Oost-Europa naar mogelijkheden kennis te delen. De focus is gaven en talenten van gemeenteleden meer ontdekken en inzetten voor de opbouw van de gemeente. De conferenties, de trainingen pastoraat en diaconaat en de Emmaüscursus helpen hierbij.

Een inkijkje in de trainingen

Stichting HOE heeft altijd oog gehad voor het belang van toerusting van de gemeente. Vanwege het vertrouwen en de jarenlange band met gemeenten daar en hier verzorgen vrijwilligers van HOE trainingen voor predikanten, ouderlingen, leraren, diaconale werkers en leden van vrouwenverenigingen.

De trainers nemen een bijzondere ontwikkeling waar: er is meer oog voor de naaste. Men wil meer pastoraal van betekenis zijn en armoede op het spoor komen. Predikanten kunnen dat echter niet alleen. Ze willen kerkenraden en anderen ervan bewust maken dat de gemeente van Christus geen gondel is met maar één stuurman aan het roer. Zij willen de gemeente een roeiboot laten zijn, waarin meerdere roeiers zitten, die er met elkaar voor zorgen dat de gemeente koers zet naar de toekomst van de Heere God. Kortom: gemeenteleden meer stimuleren in het ‘ambt aller gelovigen’.

Opvallend is hoe gemotiveerd en betrokken de deelnemers aan de trainingen zijn. Men wil samen leren, samen Bijbelstudie doen en ontdekken waar voor de gemeente kansen liggen om te groeien in geloof en dienstbetoon. Door elkaar vanuit verschillende gemeenten te ontmoeten, leren de deelnemers elkaars werk kennen, delen ze ervaringen en worden nieuwe ideeën opgedaan.

Een deelnemer merkte treffend op: “Laten we houden van onze gemeente, van de naaste en van Christus. Laten we de mensen zo dienen als we God willen dienen. We hebben ogen, oren en handen en mogen die gebruiken om elkaar te helpen.”

De trainers zien mensen veranderen. Een predikant keek eerst sceptisch naar de Bijbelstudies die HOE gaf, maar werd enthousiast om zelf trainingen te geven. Hij investeert nu in de eigen gemeente in jeugdwerk. Ook zien de trainers ouderlingen groeien in persoonlijk geloof en meer betrokkenheid hebben bij het gemeentewerk. Wat kunnen wij van hen leren? Onvoorwaardelijke liefde voor God en de medemens én…trouw blijven aan je roeping en opdracht vanuit het geloof dat Christus Zijn gemeente draagt!


--- Ontdek meer over onze huidige campagne ---

Meer informatie over onze huidige campagne

Gerelateerde projectinfo

Gedeeld geloof [904492]

28 februari 2024

Geloof delen verandert levens! Alleen God kan iemands leven veranderen én zet daar vaak Zijn kinderen voor in. Ons verlangen is om in Oost-Europa samen met de plaatselijke kerk het geloof te delen en te bouwen aan Gods Koninkrijk.... Lees meer

13 februari 2024

Welke acties doen we voor de ouderen van het Pentru Bunica sponsorprogramma? De ouderen ontvingen van de sponsors uit Nederland een mooi pakketje met warme kleding, een stukje zeep, tandpasta en nog wat andere cadeautjes. De pakketjes zijn uitgedeeld... Lees meer

26 januari 2024
Thema:

Stichting HOE zoekt een kantoorvrijwilliger die administratieve werkzaamheden op kantoor of thuis uitvoert voor een halve dag of twee dagdelen in de week. Voor meer informatie over deze functie, neem contact op per mail met bureaumanager Allard Selles aselles@stichtinghoe.nl of telefonisch... Lees meer